Fjer og voks er vejen til brand forståelse

Deltagerne ved CBS multi-sensory sculpting workshop fik hænderne dybt ned i modellervoksen, da de i grupper skulle udforme ideelle brandoplevelser af ting som fjer, voks og perler.



Det var en workshop for alle sanserne, da CBS introducerede deltagerne til multi-sensory sculpting, et nyt værktøj indenfor branding.

Både professorer på CBS og repræsentanter fra marketing virksomheder var mødt op for at lære om teknikken, og de fik både teori og praktiske oplevelser med sig.

Multi-sensory sculpting kan bruges som værktøj, der bidrager til strategisk brand kommunikation i virksomheder, fordi det kan afdække, hvordan et brand opleves af personen, som gennemgår forløbet.

Det var Sylvia von Wallpach og Maria Kreuzer, skaberne af multi-sensory sculpting og adjunkter ved University of Innsbruck, som stod for introduktionen af metoden, der indeholder tre faser, som alle blev gennemløbet af deltagerne ved workshoppen.

Værktøjskassen

”Vi prøvede at finde materialer, som kunne aktivere vores sanser for at få ubevidste og multisensoriske brandoplevelser til overfladen,” forklarer Sylvia von Wallpach, om sammensætningen af værktøjskassen.

Værktøjskassen stimulerer sanserne og indeholder forskellige materialer og fysiske ting, som benyttes til at lave ’skulpturen’.

Følesansen bliver blandt andet aktiveret med noget blødt som pels, eller noget hårdt som sten eller glas, mens smagssansen kan sættes i gang med noget krydret som chili, eller noget sødt som vingummibamser.

Værktøjskassen kan være meget omfattende, hvilket deltagerne også oplevede, da de blev sluppet løs blandt en lang række materialer og sanser.

Skulpturen

Deltagerne blev først introduceret til de forskellige materialer, og derefter gik de i grupper for at skabe en skulptur ud fra Sylvia von Wallpach og Maria Kreuzers retningslinjer.

En gruppe skulle for eksempel lave en skulptur, som repræsenterer et bestemt ølbrand, mens en anden gruppe skulle lave en skulptur, der symboliserede den ideelle øloplevelse.

”Det er vigtigt at forsøge at undgå diskussion under skabelsen af skulpturen, for det skal være en organisk process,” understreger Sylvia von Wallpach.

Når deltagerne skal bruge multi-sensory sculpting i deres egen virksomhed eller eget arbejde, vil de i denne fase skabe en skulptur af brandet, som de ser det. Hele processen vil normalt blive gennemført med 15-20 personer som repræsenterer forskellige dele af virksomheden og forbrugerne.

Interviewet

Hos Sylvia von Wallpach og Maria Kreuzer er alt det foregående indledningen til et interview, hvor skulptøren fortæller, hvorfor netop denne skulptur symboliserer brandet, og hvorfor netop de bestemte materialer er blevet udvalgt.

”Vi fokuserer her på både det verbale og det non-verbale” påpeger Maria Kreuzer, som også understreger, at dette er researcherens analyse, af det skulptøren fortæller, ikke deltagerens egen fortolkning af relationerne.

Derefter kan de indsamlede data blandt andet bruges til at videreudvikle virksomhedens brand.

”Det afhænger af, hvor langt du som virksomhed vil gå, for der er mange ting, du kan gøre med de data, du har indsamlet med teknikken,” bemærker Sylvia von Wallpach.