Fordi lyd skaber liv

Lydbranding er en kobling mellem forbrugernes følelser og brandet. Men lektien fra sound branding seminaret hos CBS er også, at der er for meget lyd, som bare er støj, og at virksomhederne skal være påpasselige med, hvordan de aktiverer netop høresansen i deres kommunikationsstrategi.



Efter tre oplæg om lydbranding, var det netop ny viden om lydens forbindelse til forbrugernes følelser, og hvordan man kan aktivere disse, som de fremmødte kunne tage med hjem til deres kommunikationsafdelinger.

Koblingen mellem lyd og følelser var i centrum, da Karsten Kjems, direktør for Sonic Minds, som skaber lydbranding til virksomheder, fortalte om sit arbejde med brug af lyd.

”Det handler om at skabe et sammenhængende lydlandskab på tværs af en virksomheds mange platforme,” understreger han, med henvisning til at virksomheders berøring med kunderne nu kan ske på adskillige platforme, blandt andre tv, tablet, telefon og radio.

Følelser til følelser

”Hvis der skabes emotionel værdi i kommunikationen, så bliver brandoplevelsen stærkere og forbrugernes tilknytning til brandet tættere, og dermed skaber det salg,” sagde Karsten Kjems om lydbrandings virkning for den enkelte virksomhed – hvis det altså gøres rigtigt: ”Det er vigtigt, at vi ikke bare forurener medierne med mere støj, men derimod giver den form og mening og et klart formål.”

Karsten Kjems beskrev, hvordan Sonic Minds har hjulpet virksomheder som for eksempel Maersk Line og Velux med at finde netop deres lyd:

”Vi ser på, hvor i virksomhedens lydlandskab vi skal fokusere. Dernæst er der tre faktorer, som er relevante, nemlig virksomhedens medieaftryk, formålet med lydbrandingen og ressourcerne. På den måde skaber vi et lydkoncept, der passer til den enkelte virksomhed,” forklarer han.

Karsten Kjems understreger til slut, at lydbranding for virksomheder slet ikke handler om business to business længere.

”Lyddesign er længerevarende og taler til personer, så det er nærmere people to people, og dermed følelser til følelser, som er i centrum her.”

Den visuelle kobling

Hvor Karsten Kjems fokus er på den mere praktiske side af lydbranding, så kunne professor Suzanne C. Beckmann, ved CBS Department of Marketing, fremlægge sin seneste forskning indenfor lydlogoer, som er en kort sekvens af lyde eller melodi, som forbliver uforandret og brugt på alle virksomhedens platforme.

Suzanne C. Beckmann har undersøgt, hvordan forskellige virksomheders lydlogoer passer sammen med deres grafiske logo, altså om der er sammenhæng i brandets kommunikation. Her er virksomheder som Oddset, Danish Crown og Femina blevet undersøgt.

”Vi har med denne undersøgelse set på, om der er en sammenhæng mellem lyden og det visuelle hos brandet og hvilke associationer disse skabte i forhold til brandet, altså hvilke følelser der blev aktiveret hos forbrugerne,” forklarer Suzanne C. Beckmann om undersøgelsen, som hun også fik testet på deltagerne ved seminaret.

Her var associationerne til Danish Crowns lydlogo blandt andet skarpe knive og madlavning, mens Feminas lydlogo blev betegnet som feminint og glad.

”Virksomhedens brandidentitet er sådan, virksomheden ser sig selv, men udefra kan vi se, hvad folk faktisk tænker, når de ser logoet eller hører lydlogoet,” konstaterer Suzanne C. Beckmann, som gennem denne undersøgelse netop kunne udpege hvilke af de undersøgte brands, der ikke havde sammenhæng mellem deres visuelle logo og deres lydlogo, og hvor disse slet ikke skabte associationer, som havde noget med virksomheden at gøre.

Fra lys til lyd

En virksomhed, som indenfor de sidste år har haft fokus på kommunikation gennem lyd over samtlige platforme, er Velux, som netop har ønsket at kombinere kernen i deres brand ”fordi lys skaber liv” med et lydkoncept, som dækker hele virksomheden på tværs af landegrænser.

”Vi havde tre mål med at få et lydkoncept, og det var at styrke brandet med et lydbrand, skabe et følelsesmæssigt link til virksomheden og som support til den visuelle profil i for eksempel vores tvreklamer,” forklarer Eva Fog Bruun, Head of Strategy and Market Research hos Velux.

Hun kunne fortælle deltagerne, hvordan Velux havde fået gode erfaringer med lydbranding.

”Vi synes, det er rigtig godt, at vi har det, men det er hårdt arbejde, når folk skal bruge det i hele organisationen,” beskriver hun om det første halvandet år med et lydbrand.

Vigtigt input

Blandt dem der tog imod erfaringerne fra Velux var blandt andre Line Nors Frandsen, brand steward hos DFDS Seaways.

”Jeg har ansvaret for lydsiden af vores brand, og det er godt at få noget input og blive mindet om, hvorfor vi gør, hvad vi gør,” forklarer hun.

”Jeg har fået nogle gode argumenter med tilbage, som jeg kan bruge, når folk spørger, hvad vi skal bruge vores lydbrand til.”

Hos Futurecompany er fokus normalt på grafisk kommunikation, men seminaret skulle give lidt inspiration til fremtiden.

”Det er rigtig godt med et indtryk af, hvilken betydning lydbranding kan have, og hvordan nogle virksomheder bruger lyd,” fortæller Lone Wenneberg, direktør i Futurecompany, og fortsætter:

”For det er jo ikke bare lige noget, man sådan gør!”