Innovativt ingefær gav guld til Ørbæk Bryggeri

Ørbæk Bryggeri, som deltager i et af Innovationsnetværkets udviklingsprojekter, er ikke bange for at eksperimentere og lancere specielle produkter på markedet. Det blev belønnet ved årets Politikens Økologisk Guld-prisuddeling, hvor Ginger Beer svalede ganen hos både dommere og publikum.


Judy Hermansen
Skrevet af: Judy Hermansen
12/21/2012

For nogle lyder ingefær måske lidt som noget med halsbetændelse eller mormors urtekammer, men hos Ørbæk Bryggeri på Fyn er ingefær lig med diskoteker, Irmas luksushylder – og guldmedaljer.

Det er lykkedes det lille bryggeri at brygge sig frem til en helt særlig, frisk nyopfindelse inden for sodavand, Ginger Beer, som er så vellykket, at den løb med ikke færre end hele to priser ved dette års Politiken Økologisk Guld-prisuddeling.

”Vi er utroligt glade for den pris. Vi vandt både i kategorien ”Drikkevarer”, hvor dommerne valgte Ginger Beer, og så stemte publikum også på os, så Ginger Beer løb desuden med publikumsprisen. Publikums valg af drikken er mindst lige så vigtig for os, for det har meget at sige, og vi kan bruge de priser effektivt i vores markedsføring,” siger Niels Rømer, der sammen med sønnen Nicolai Rømer driver Ørbæk Bryggeri.

Politiken Økologisk Guld er en årlig konkurrence, der er et samarbejde mellem avisen Politiken og Økologisk Landsforening. Foruden at kåre de bedste økologiske drikkevarer, bliver der også delt priser ud til de bedste mejerivarer, det bedste kød, den bedste kolonialvare, det bedste inden for konfekture og snack og bedste produkt inden for korn, mel, brød og kager. Alt sammen økologisk.

Om Ginger Beer sagde dommerne, at den var ”sød, ren og forfriskende” og havde et ”kæmpe potentiale” og en ”megafed flaske”. Flasken er blålig i glasset og har en speciel etiket, som der er arbejdet længe på.

Sodavand med øl-navn

”For os er det meget, meget vigtigt med emballagen. Vi bruger en hel del tid på at finde den rigtige emballage, så det sidste halve år er ikke kun gået med at udvikle drikken, men også med at udvikle emballagen,” forklarer Niels Rømer.

Drikken hedder Ginger Beer, opkaldt efter sine ”kusiner” i England og Nordamerika, hvor der vitterligt er tale om en øl. Den danske drik er uden alkohol, men fordi der er brugt gærceller til at fremstille den, bærer den navnet Ginger Beer. Ud over gærcellerne er der brugt kulsyreholdigt vand, citron, rørsukker og frisk fint-blendet til at fremstille drikken, men præcis i hvilket størrelsesforhold er netop den hemmelige opskrift, som bryggeriet har haft held til at finde frem til.

”Vi fik inspirationen på en rejse til Australien og New Zealand, hvor vi selv smagte en ingefærdrik. Så tænkte vi ”Det skulle vi da prøve”, og så er det bare gået derfra. Vi får at vide, at den smager meget frisk, og folk er helt vilde med det,” siger Niels Rømer.

Whisky vandt også

Irma-kæden henvendte sig uopfordret til bryggeriet for at få ingefærdrikken på deres hylder, den har været med på fødevaremesser i udlandet, og så er den ved at komme ind på caféer og diskoteker rundt omkring.

Ørbæk Bryggeri har også tidligere vundet en guldmedalje i en konkurrence, men har nu endnu mere opbakning til stemplet med ”Award Winning Brewery”, som de har tilføjet på deres produkter og pressemeddelelser som en del af bryggeriets branding.

Og så var det faktisk ikke engang kun Ginger Beer, der skaffede priser hjem til Ørbæk Bryggeri ved Politiken Økologisk Guld. Bryggeriet kunne også bryste sig af at modtage en særpris for sin whisky. Den er med sin pris på 2000 kroner per flaske så eksklusiv, at den ikke kunne være med i den almindelige konkurrence, men dommerne blev alligevel så begejstrede for whiskyens smag, at de måtte uddele en ekstra pris til fynboerne.