Music in Advertising Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings

Edited by Nicolai Graakjær & Christian Jantzen Aalborg University Press, 2009



304 sider, illustreret, kr. 299,-


Musik, der er komponeret med det formål at sælge varer og tjenester, udgør en stor del af de lyde, vi lægger øre til hver eneste dag. Luften er fuld af sange, jingles og melodier, som skal få os til at købe, uanset om vi er i supermarkedet, hører radio, ser tv eller surfer på Internettet.
Alligevel er den form for musik stort set blevet negligeret af forskningen i populærmusik. ”Music in Advertising” fra Aalborg Universitet er den første bog, der stiller skarpt på disse aspekter ved kommerciel musik.

Bogens bidragydere er forskere indenfor musikologi, medievidenskab og forbrugerforskning, som har en fælles interesse i de æstetiske og kommunikative træk ved denne type musik. Bogen består af seks kapitler, som behandler forskellige emner, der har med musik i tv reklame at gøre. Desuden er der seks kapitler, som undersøger reklame i andre medier og en række forskellige måder, som musik i øvrigt bruges til at fremme salg på. Afslutningskapitlet diskuterer film og musik.

 

Bogen har fået fremragende internationale anmeldelser, bl.a. af Nicholas Cook, Professor i musik på Cambridge Universitet, som er ”top of the pops” på dette felt: 

”At last: a book that brings together a wide range of approaches to a phenomenon that is not just socially and economically important, but provides one of the best ways into issues of musical meaning. With its interdisciplinary orientation and international scope, this book is an obvious starting point for exploring a field of study that can only grow in significance both within and outside the academy.” -Nicholas Cook, Professor i musik på Cambridge Universitet, England