Projektets formål
Projektet skal give den grafiske branche viden indenfor forretningsmodeller, værdi og samarbejdsformer samt værktøjer, som kan hjælpe virksomhederne med at tilpasse sig og udnytte de nye muligheder, som branche-glidningen/udviklingen giver grafiske og tilstødende virksomheder (reklame-, it- og mediabureauer).
Derudover skal aktiviteten give den grafiske branches virksomheder en forståelse for, hvordan man som bureau kan arbejde med forskellige typer af branche/forretnings-modeller og barrierer for udvikling af virksomheden.
Aktiviteter
Sep14: Projekt- og planlægningsmøde med Grafisk Arbejdsgiverforening
Sep14: Indledende møde med pilotvirksomhed
Okt-Dec14: Gennemførelse af 10 ugers forløb med Virksomhed1 (forretningsmodel type: Traditionel) samt nøglemedarbejdere, kunder og leverandører
Dec-Jan15: Analyse af data
Jan-Mar15: Gennemførelse af 10 ugers forløb med Virksomhed2 (forretningsmodel type: e-baseret) samt medarbejdere, kunder og leverandører
Apr15: Analyse af data
Maj-Juni15: Gennemførelse af 10 ugers forløb med Virksomhed3 (forretningsmodel type: e-baseret) samt medarbejdere, kunder og leverandører
Okt-Dec15: Gennemførelse af 10 ugers forløb med Virksomhed4 (forretningsmodel type: fastlægges i forløbet) samt nøglemedarbejdere, kunder og leverandører
Dec-Jan16: Analyse af data
Jan-Mar16: Gennemførelse af 10 ugers forløb med Virksomhed1 (forretningsmodel type: fastlægges i forløbet) samt nøglemedarbejdere, kunder og leverandører
Mar-Apr16: Analyse af data
Jan-Aug16: Udvikling af e-baseret værktøj
Sep16: Afsluttende konference med virksomheder i de grafiske og tilstødende brancher/fremlæggelse af e-baseret værktøj
Deltagere
Videninstitution:
Syddansk Universitet
Virksomheder:
4 udvalgte virksomheder, som repræsenterer forskellige typer af forretningsmodeller
Brancheforening:
Grafiske Arbejdsgivere
Projektleder:
Professor Per Vagn Freytag, Syddansk Universitet, Kolding